POLECANE LINKI

KONTAKT

WARSZAWA

 

Kancelaria Adwokacka Mariusz Stelmaszczyk
ul. Nowy Świat 47 lok. 4

00-042 Warszawa
biuro@adwokat-stelmaszczyk.pl
kom. 697 053 659

© Copyright 2021 | Kancelaria Adwokacka Mariusz Stelmaszczyk

ZAOSTRZENIE KAR DLA PIJANYCH KIEROWCÓW

09 października 2017

Czy nie sądzicie, że obecna polityka karna skierowana przeciwko nietrzeźwym kierowcom przypomina strzelanie z armaty do myszy? Piszę tu o obowiązującej od 18 maja 2015 r. nowelizacji Kodeksu Karnego, która wprowadziła w art. 42 § 2 k.k. co najmniej 3-letni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych za każde przestępstwo prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwości z art. 178a § 1 k.k. niezależnie od stopnia zagrożenia stworzonego przez kierowcę oraz jego dotychczasowego sposobu życia. Ta zmiana bardzo ograniczyła Sędziom możliwość wymierzenia sprawcy przestępstwa z art. 178a § 1 k.k. trafnej i sprawiedliwej sankcji za popełnione przez kierowcę przestępstwo.

 

Wcześniej Sąd rozpatrując sprawę nietrzeźwego kierowcy mógł w wyroku skazującym orzec zakaz prowadzenia pojazdów w wymiarze od 1 roku. Teraz takiej możliwości nie ma. Wydając wyrok skazujący za przestępstwo z art. 178a § 1 k.k. Sędzia musi orzec zakaz prowadzenia pojazdów na minimum 3 lata. Wprawdzie wciąż Sądy mogą warunkowo umorzyć postępowanie karne wobec nietrzeźwego kierowcy, a wówczas wciąż mogą odstąpić od zakazu prowadzenia pojazdów, albo orzec zakaz na 1 rok lub 2 lata, jednakże wiem z doświadczenia zawodowego, że ani Prokuratorzy, ani Sądy nie stosują z urzędu warunkowego umorzenia postępowania karnego. A przecież naczelną zasadą racjonalnej polityki karnej w zakresie wymiaru kary jest prewencja indywidualna, która oznacza indywidualne podejście do sprawcy i popełnionego przez niego przestępstwa, ustalenie stopnia zagrożenia, jakie stworzył wsiadając za kierownicę auta pomimo spożytego wcześniej alkoholu, motywacji, jaką się kierował, przyczyn, dla której wsiadł do samochodu, choć jeszcze nie powinien, a wreszcie jak się dotychczas prowadził (sprawca, nie samochód), czy dotąd był bezpiecznym kierowcą, czy też jest piratem drogowym, który cudem jeszcze nie spowodował wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Każdy sprawca każdego przestępstwa powinien otrzymać wyrok, na jaki zasłużył i tym czynem, który oceniamy i całym dotychczasowym dorobkiem życia.

 

Jeśli się ze mną dotąd zgadzacie, to nie powinniście żądać surowego ukarania każdego kierowcy złapanego w samochodzie, który wyruszył w drogę o godzinę lub dwie za wcześnie. Powinniście uznać za słuszne zakończenie sprawy warunkowym umorzeniem postępowania karnego bez zakazu prowadzenia pojazdów albo z zakazem, ale rocznym wobec kierowcy, który po raz pierwszy zawinił.

 

Jak się ma do tego taśmowe skazywanie nietrzeźwych kierowców na 3 lata zakazu prowadzenia samochodów niezależnie czy badania trzeźwości wykazały 0,6 czy 2 promile, niezależnie czy przez ostatnie 20 lat jeździł bezpiecznie, nie powodując wypadków drogowych i nie gromadząc punktów karnych za wykroczenia, czy też poruszał się na drodze jak pirat, za nic mając bezpieczeństwo innych kierowców i pieszych. To zaburza proporcjonalność kary do czynu i jego sprawcy.

 

Powiecie, że tego wymaga interes społeczny, walka z pijanymi kierowcami ma być skuteczna. Tylko czemu, zamiast bezsensownego zaostrzania kary, nie zwiększyć kontroli trzeźwości na naszych drogach. Jak ta rozdmuchana walka z nietrzeźwymi kierowcami ma się do faktu, że kierowcy są wciąż kontrolowani przez Policję pod kątem trzeźwości średnio raz na dwa lata?

 

Zapewniamy, że adres e-mail, jaki podasz przy wysłaniu pytania lub komentarza do artykułu nie zostanie wyświetlony na stronie. 

POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dołącz do nas na Facebooku

TAGI

forum prawne, porady prawne, blog prawny, blog prawniczy, porady prawne, online, poradnik prawny